Korelasi Disiplin Sholat Lima Waktu dengan Kedisiplinan Mahasiswa Program Studi Kedokteran Program Sarjana Universitas Lambung Mangkurat
Abstract
This article aims to describe the correlation between prayer time discipline and the discipline of students in the Medical Study Program at Lambung Mangkurat University in 2022. The research method used is quantitative correlational analysis. In analyzing the correlation between the independent variable of five-time prayer discipline and the dependent variable of student discipline in the Medical Study Program at ULM in 2022, the researcher used partial correlation analysis and obtained a result of 0.13, indicating a strong relationship between the two variables. Based on the normality test using the Kolmogorov-Smirnov test, if the value is above 0.05, the data distribution is considered to meet normality. Therefore, it can be stated that H0 is rejected because H0: ρy1 = 0, and H1 is accepted because H1: ρy1 > 0. This means that there is a significant correlation between the discipline of performing the five-time prayer and the discipline of students in the Medical Study Program at ULM in 2022. Thus, it can be concluded that there is a significant correlation between the discipline of performing the five-time prayer and the discipline of students in the Medical Study Program at ULM in 2022.
References
Achadah, A., & Rohmah, F. F. (2022). Implementasi Kegiatan Sholat Tahajud Dalam Meningkatkan Kedisiplinan Santri Di Pondok Pesantren Putri Babussalam Banjarejo Pagelaran Malang. Al Qalam: Jurnal Ilmiah Keagamaan Dan Kemasyarakatan, 16(2), Article 2. https://doi.org/10.35931/aq.v16i2.923
Al-Mahfani, M. K., & Hamdi, A. (2016). Kitab Lengkap Panduan Shalat. WahyuQolbu.
Amelia, M., Arief, Y., & Hidayat, A. (2019). Hubungan Antara Kedisiplinan Melaksanakan Shalat Wajib Dengan Prokrastinasi Akademik Pada Mahasiswa Fakultas Psikologi Universitas Islam Riau. AN-NAFS, 13(01), Article 01.
Aqilla, R. A. (2022). Strategi Guru PAI dalam Menanamkan Kebiasaan Sholat Berjamaah untuk Meningkatkan Kedisiplinan Siswa di SMP Islam Al Akbar Singosari. http://repository.unisma.ac.id/handle/123456789/6071
Ashar, A., Fatoni, I., & Hartoyo, H. (2022). Peran Guru Pendidikan Agama Islam Untuk Meningkatkan Kedisiplinan Siswa Melalui Sholat Berjamaah. Al-Mada: Jurnal Agama, Sosial, Dan Budaya, 5(3), Article 3. https://doi.org/10.31538/almada.v5i3.2646
Bali, M. M. (2013). Peran Dosen dalam Mengembangkan Karakter Mahasiswa. Humaniora, 4(2), Article 2. https://doi.org/10.21512/humaniora.v4i2.3508
Elom, S. N. S., & Adi, P. (2019). Peran Orang Tua Dalam Menanamkan Kedisiplinan Anak. Prosiding Seminar Nasional Fakultas Ilmu Pendidikan, 3, 220–227.
Hawwa, S. (2017). Al-Islam. Gema Insani.
Masrikha, E. (2019). Hubungan Keaktifan Sholat Berjamaah Dengan Kedisiplinan Belajar Siswa Ma Al-Musthofa Jetis Mojokerto [Bachelor, UNIVERSITAS ISLAM MAJAPAHIT MOJOKERTO]. http://repository.unim.ac.id/71/
Mistiningsih, C., & Fahyuni, E. F. (2020). Manajemen Islamic Culture Melalui Pembiasaan Sholat Dhuha Berjamaah dalam Meningkatkan Karakter Kedisiplinan Siswa. https://www.ejournal.stitpn.ac.id/index.php/manazhim/article/view/856
Mulyani, E. S., & Hunainah, H. (2021). Pembiasaan Shalat Dhuha untuk Meningkatkan Disiplin Belajar Siswa: Penelitian di SD Negeri Kadingding, Kecamatan Kibin, Kabupaten Serang. QATHRUNÂ, 8(1), Article 1. https://doi.org/10.32678/qathruna.v8i1.4782
Munib, A. (2019). Efektifitas Puasa dalam Meningkatkan Disiplin Beribadah Bagi Masyarakat Desa Karduluk Sumenep. Al-Ulum Jurnal Pemikiran Dan Penelitian Ke Islaman, 6(1), Article 1. https://doi.org/10.31102/alulum.6.1.2019.19-29
Nurlan, F. (2019). Metodologi penelitian kuantitatif. CV. Pilar Nusantara.
Pradina, Q., Faiz, A., & Yuningsih, D. (2021). Peran Guru Dalam Membentuk Karakter Disiplin. EDUKATIF : JURNAL ILMU PENDIDIKAN, 3(6), Article 6. https://doi.org/10.31004/edukatif.v3i6.1294
Rofiqoh, A. (2020). Shalat dan Kesehatan Jasmani. Spiritualita, 4(1), Article 1. https://doi.org/10.30762/spr.v4i1.2324
Rofiqoh, A. R. A., Dillah, H., & Rindiyanto, R. (2022). Penguatan Pendidikan Karakter Disiplin Pada Siswa Sekolah Dasar. PROCEEDING UMSURABAYA, 1(1), Article 1. https://journal.um-surabaya.ac.id/index.php/Pro/article/view/14901
Santosa, A. D., Yusoh, S., Subandono, A., Mubarok, A. A. S. A. A., & Surur, A. M. (2022). Menumbuhkan Kedisiplinan Siswa MTs Al-Amien Kota Kediri melalui Pembiasaan Sholat Dhuha. Edudeena : Journal of Islamic Religious Education, 6(2), Article 2. https://doi.org/10.30762/ed.v6i2.445
Saputra, D. D. (2017). Hubungan Antara Kedisiplinan Melaksanakan Shalat Subuh Dengan Prokrastinasi Akademik Pada Mahasiswa Pendidikan Agama Islam Fakultas Ilmu Agama Islam Universitas Islam Indonesia. https://dspace.uii.ac.id/handle/123456789/27666
Sipayung, R. (2018). Pengaruh Pola Asuh Orang Tua Dan Disiplin Belajar Terhadap Hasil Belajar Siswa Sd Kelas V Di Sd Negeri Muara Bolak 4 Kec. Sosorgadong. JURNAL ILMIAH MAKSITEK, 3(4), Article 4. https://makarioz.sciencemakarioz.org/index.php/JIM/article/view/34
Sulfemi, W. B. (2018). Pengaruh Disiplin Ibadah Sholat, Lingkungan Sekolah, dan Intelegensi Terhadap Hasil Belajar Peserta Didik Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam. EDUKASI: Jurnal Penelitian Pendidikan Agama Dan Keagamaan, 16(2), Article 2. https://doi.org/10.32729/edukasi.v16i2.474
Suriansyah, A., & Aslamiah. (2015). Strategi Kepemimpinan Kepala Sekolah, Guru, Orang Tua, Dan Masyarakat Dalam Membentuk Karakter Siswa. Jurnal Cakrawala Pendidikan, 34(2), Article 2. https://doi.org/10.21831/cp.v2i2.4828
Syafril, M., Prihantini, T., & Hirman, H. (2019). Tuntunan shalat lengkap + terjemah perkata bacaan shalat: Edisi eksklusif (Pertama). QultumMedia.
Telussa, A. M., Persulessy, E. R., & Leleury, Z. A. (2013). Penerapan Analisis Korelasi Parsial Untuk Menentukan Hubungan Pelaksanaan Fungsi Manajemen Kepegawaian Dengan Efektivitas Kerja Pegawai. BAREKENG: Jurnal Ilmu Matematika Dan Terapan, 7(1), Article 1. https://doi.org/10.30598/barekengvol7iss1pp15-18
Trianto, A. P. S. (2022). Upaya Guru Meningkatkan Kedisiplinan Siswa dalam Pembiasaan Sholat Fardhu di MTs Mu’allimin NU Kota Malang. http://repository.unisma.ac.id/handle/123456789/4580
Utami, A. F. (2020). Pengaruh kecerdasan emosional dan disiplin belajar terhadap hasil belajar kognitif mata pelajaran PAI siswa kelas IX SMP Negeri 1 Ulujami Pemalang [Undergraduate_thesis, IAIN Pekalongan]. http://perpustakaan.iainpekalongan.ac.id/
Wibowo, T. A. (2022). Pembiasaan Shalat Dhuha Untuk Meningkatkan Disiplin Belajar Siswa. SKULA: Jurnal Pendidikan Profesi Guru Madrasah, 2(3), Article 3.

