Penerapan Program Sekolah Ramah Anak Untuk Mendukung Pengasuhan Positif Pada Anak Usia Dini
Abstract
Early Childhood Education (PAUD) is an important stage in building a child's personality and character. This research aims to examine the implementation of the Child Friendly School (SRA) program at KB Al Mardhiyyah 3 Samarinda in supporting positive parenting. Using a descriptive qualitative approach, data was collected through interviews, observation and documentation involving school principals, teachers and parents. The research results show that the implementation of SRA in this school includes managing a safe physical environment, positive parenting by teachers, play-based learning, parenting programs, and promoting a culture of anti-violence. Supporting factors for success include the principal's commitment, teacher training and parental involvement, while the main challenges are the low awareness of some parents about positive parenting and limited facilities due to lack of financial support. This research concludes that SRA at KB Al Mardhiyyah 3 has succeeded in creating a child-friendly educational environment and supporting children's growth and development holistically, although they still face obstacles that require innovative strategies.
References
Candrasari, I., Humaidi, M. N., & Arifin, S. (2023). Sekolah Ramah Anak dalam Perspektif Pendidikan Agama Islam pada Jenjang Pendidikan Dasar. FIKROTUNA: Jurnal Pendidikan Dan Manajemen Islam, 16(02), 59–77. https://doi.org/10.32806/jf.v16i02.6260
Fikri, M., Nasir, A., & Kudus, I. (2024). Membangun Madrasah Inklusif : Upaya Menuju Sekolah Ramah Diversitas Melalui Implementasi Pendidikan Inklusif Di Madrasah Ibtidaiyah. JPDI: Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 6(1), 21–44.
Hamdi, R., Yuliansyah, M., & Madihah, H. (2023). Implementasi Manajemen Sekolah Ramah Anak (Studi Kasus : Sd Negeri 8 Kampung Baru Dan Sdit Ar-Rasyid Kabupaten Tanah Bumbu). Jurnal Manajemen Pendidikan Al Hadi, 3(2), 66. https://doi.org/10.31602/jmpd.v3i2.11539
Hidayat, F. (2018). Keluarga Berencana Dan Pengasuhan Anak Usia Dini Di Indonesia Perspektif Psikologi. International Prooceding Seminar, 52, 164–171.
Holid, M. (2024). Implementasi Pemenuhan Hak Anak Pasca Perceraian di Desa Kembang Tlogosari Bondowoso ditinjau dari Kompilasi Hukum Islam Dan Undang-Undang Perlindungan Anak Nomor 23 Tahun 2002. Jurnal Pendidikan Tambusai, 8(1), 3055–3063.
Maghfhirah, S., & Maemonah. (2019). Pemikiran Behaviorisme dalam Pendidikan. Jurnal Pendidikan Anak, VI(2), 89–110.
Miles, H. & S. (2014). Qualitative Data Analysis. SAGE Publications.
Mujahidah. (2015). Implementasi Teori Ekologi Brofenbrenner Dalam Membangun Pendidikan Karakter yang Berkualitas. Lentera, 19(2), 171–185.
Putri, A. Q., Albab, A. U., Linardho, B. F., & Yusuf, A. (2023). Implementasi Teori Belajar Perspektif Psikologi Konstruktivisme Pada Jenjang Pendidikan Dasar. PREMIERE : Journal of Islamic Elementary Education, 5(2), 15–27. https://doi.org/10.51675/jp.v15i2.530
Rahayu, L. P. (2018). Pengaruh Pola Asuh Orang Tua dan Kontrol Diri Terhadap Perilaku Agresif. Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi, 6(2), 257–266. https://doi.org/10.30872/psikoborneo.v6i2.4567
Rahma Mardia. (2024). Internalisasi Nilai Pendidikan Multibudaya Pada Anak Usia Dini Melalui Pendekatan Pengasuhan Ekologi Urie Bronfenbrenner dan Signifikansinya terhadap Penguatan Profil Pelajar Pancasila. Al-Marifah | Journal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 4(2), 219–231. https://doi.org/10.70143/almarifah.v4i2.328
Sari, N. W., & Mukhlis, M. (2024). Kuruikulum Merdeka Episode 25: Pencegahan dan Penanganan Kekerasan dalam Lingkungan Satuan Pendidikan. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 9(1), 353–360. https://doi.org/10.29303/jipp.v9i1.1918
Shandilia, C., Ambawani, L., Saputra, I., Meista, T., Kusuma, M., Sumardjoko, B., Fathoni, A., Surakarta, U. M., Penggerak, K. S., & Guru, K. (n.d.). Implementasi Kepemimpinan Transformasional Kepala Sekolah Penggerak di TK. 5(4), 4810–4823.
Sobon, K., Fauziah, P. Y., & Malingkas, M. (2024). Keluarga: Sumber Pendidikan Karakter Digital Bagi Anak di Era Society 5.0. INNOVATIVE: Journal Of Social Science Research Volume, 4(3), 11359–11374.
Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Alfabeta.
Ulfadhilah, K. (2024). Penanaman Karakter Disiplin di Lingkungan Ramah Anak. KIDDO: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia DIni, 5(1), 153–158. https://doi.org/10.19105/kiddo.v5i1.12713