Implementation of Mind Mapping as a Teaching Medium to Improve Reading Comprehension in Grade VII at SMP Negeri 2 Jalaksana
Abstract
This study aims to determine the effect of using mind mapping learning media on students' learning outcomes in reading fairy tales in Sundanese language lessons in grade VII at SMP Negeri 2 Jalaksana. The problems encountered in teaching fairy tale reading are low student interest and understanding of the reading content, as well as the dominance of conventional methods used by teachers. This study employs a quantitative approach using an experimental method and a One Group Pretest-Posttest design. The research sample consists of students from class VII-A selected through simple random sampling. The instruments used include pretest and posttest assessments to measure improvements in learning outcomes. The results of data analysis using a paired sample t-test showed a significant difference between pretest and posttest scores with a significance value of 0.000 (p < 0.05). This proves that the use of mind mapping has a positive and significant effect on students' fairy tale reading skills. This medium helps students understand the elements of fairy tales visually and systematically, as well as increasing active involvement in the learning process.
References
Afrilia, N. M., & Sukartiningsih, W. (2024). Pengembangan Media Buku Cerita Bergambar Berbantuan Aplikasi Canva untuk Keterampilan Membaca Dongeng Siswa Kelas II SD. Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 12(3), 418–432.
Aulia Syahrani, Risna Aliah Saputri, A. H. (2025). Efektivitas metode pembelajaran mind mapping dalam meningkatkan pemahaman bacaan siswa. Concept and Communication, 10(23), 301–316. https://doi.org/10.15797/concom.2019..23.009
Berliana, S., Hasan, D. A., Setiawaty, R., & Kudus, U. M. (2024). Studi Eksplorasi Kemampuan Membaca Pemahaman Siswa Menggunakan Cerita Dongeng Kelas V Sdn 4 Dersalam. Hikamatzu| Journal of …, 1(1), 154–165. https://yasyahikamatzu.com/index.php/hjm/article/download/53/45
Diyah, R., & Syah, E. F. (2022). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Powtoon dalam Materi Membaca Dongeng di Kelas III SDN Cijeruk Kabupaten Serang. Innovative: Journal Of Social Science Research, 2(1), 447–461. https://doi.org/10.31004/innovative.v2i1.3746
Fithriyah, N. N., & Isma, U. (2024). Analisis Keterampilan Berpikir Kritis dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia. Jurnal Madrasah Ibtidaiyah (JMI), 02(2), 225. www.hidayatjayagiri.net
Hasan, M. S., & Rozaq, A. (2024). Peningkatan Pemahaman Siswa Pada Pembelajaran Akidah Akhlak Melalui Model Pembelajaran Kooperatif Mind Mapping. Irsyaduna: Jurnal Studi Kemahasiswaaan, 4(2), 237–251. https://doi.org/10.54437/irsyaduna.v4i2.1669
Hisda, W. T., Yusnan, M., Firasti, F., Purwaningsih, T., & Aras, L. O. (2023). Peningkatan Keterampilan Belajar Bahasa Indonesia Tentang Membaca Dongeng Dengan Penerapan Metode Demostrasi. Trapsila: Jurnal Pendidikan Dasar, 5(1), 1. https://doi.org/10.30742/tpd.v5i1.3019
I Made Sutika, I Wayan Kandia, & Lidia Resa Jara. (2024). Penerapan Metode Mind Mapping Dalam Meningkatkan Hasil Belajar PKN. JOCER: Journal of Civic Education Research, 2(2), 34–44. https://doi.org/10.60153/jocer.v2i2.88
Kartika, T., Fitriani, N., Rizal Fauzi, M., Raya Sawit-Bojong, J. K., & Siliwangi, I. (2021). Pembelajaran Membaca Dongeng Siswa Kelas Iv Sekolah Dasar Dengan Menggunakan Model Role Playing Melaui Media Gambar. Journal of Elementary Education, 04(03), 3.
Kartomo, T. (2024). Penggunaan Strategi Pemetaan Pikiran Untuk Mengembangkan Kemampuan Membaca Kritis Dalam Bahasa Inggris. Wistara: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra, 5(2), 136–146. https://doi.org/10.23969/wistara.v5i2.19764
Maryono, & Budiono, H. (2020). Jurnal basicedu. Jurnal Basicedu,. Jurnal Basicedu, 5(5), 3(2), 524–532. https://journal.uii.ac.id/ajie/article/view/971
Meilina, D., Hanafiah, N. A., Fatmawan, A. R., Hamzah, M. Z., Ulimaz, A., & Priyantoro, D. E. (2024). Efektivitas Penggunaan Metode Mind Mapping untuk Meningkatkan Kreativitas Siswa dalam Pembelajaran. Attractive : Innovative Education Journal, 6(1), 28–38.
Muhammad Syukri Gaffar, Intan Marjan, Valina Afida Aprilia Putri, Putri Nadila Damayanti, S. (2025). Jurnal PEDAMAS ( Pengabdian Kepada Masyarakat ) Volume 3 , Nomor 2 , Maret 2025 ISSN : 2986-7819. 3, 785–795.
Nayla Desviona, Rifki Chandra Utama, Luthfannisa Afif Nabila, Chairil Hikayat, & Juwita Dien Maulida. (2024). Optimalisasi Pembelajaran Guru MI Muhammadiyah Panican Purbalingga Melalui Pelatihan Mind Mapping. PaKMas: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 4(2), 493–499. https://doi.org/10.54259/pakmas.v4i2.3274
Nengseh, I. F., & Damayanti, M. I. (2022). Pengembangan Media Ebook Interaktif Untuk Keterampilan Membaca Dongeng Siswa Kelas III Sekolah Dasar. Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 10(7), 1598–1607.
Ningtyas, S. I. (2023). Penggunaan Board Game Sebagai Media Pembelajaran Untuk Melatih Berpikir Kreatif Siswa. Research and Development Journal of Education, 9(2), 871. https://doi.org/10.30998/rdje.v9i2.19392
Nugraha, H. S., Kuswari, U., Sutisna, A., Sari, E. E., Dzakiah, S. N., & Garsela, F. (2025). Eksplorasi Penggunaan Augmented Reality (AR) sebagai Media Interaktif dalam Pembelajaran Tata Krama Bahasa Sunda. LOKABASA: Jurnal Kajian Bahasa, Sastra, Dan Budaya Daerah Serta Pengajarannya, 16(1), 10–24. https://doi.org/10.17509/jlb.v16i1.81705
Nugraha, H. S., Sutisna, A., Garsela, F., Sari, E. E., & Dzakiah, S. N. (2025). Penerapan media augmented reality dalam pembelajaran tata krama bahasa Sunda pada siswa SMP Alfa Centauri kota Bandung. Diglosia: Jurnal Kajian Bahasa, Sastra, Dan Pengajarannya, 8(2), 459–472. https://doi.org/10.30872/diglosia.v8i2.1202
Pinem, I., Ningsih, T., Hutauruk, E., Sipayung, F., & Tanjung, P. (2025). Pelatihan dan Penerapan Metode Perencanaan Pembelajaran Mind Mapping di Sekolah Dasar Kelas IV. 3, 399–404.
Punnari, N., Syamsuriwal, S., N. Laratu, W., Ratnaningtyas, D. I., & Zaky, M. (2025). Pengaruh Metode Mind Mapping Terhadap Pemahaman Konsep Peserta Didik Pada Materi Getaran, Gelombang Dan Bunyi. JPFT (Jurnal Pendidikan Fisika Tadulako Online), 12(3), 198–208. https://doi.org/10.22487/jpft.v12i3.3806
Purba, M. P., Vien, R., Hartanto, P., Nuryadi, M. H., Sebelas, U., Surakarta, M., Mapping, M., & Kritis, B. (2025). JURNAL LOCUS : Penelitian & Pengabdian implementasi mind mapping pada aplikasi canva sebagai media pembelajaran pendidikan pancasila. 4(5), 2135–2154. https://doi.org/10.58344/locus.v4i5.4049
Ratna Dewi , Nadiva Dewi Maulina , Devi Nurviyanti, S. N. (2024). Alamat: JL Raya Serang - Jakarta, KM. 03 No. 1B, Panancangan, Kec. Cipocok Jaya, Kota Serang, Banten 42124. 2(4).
Sari, R. M., Sumarmi, Astina, I. K., Utomo, D. H., & Ridhwan. (2021). Increasing Students Critical Thinking Skills and Learning Motivation Using Inquiry Mind Map. International Journal of Emerging Technologies in Learning, 16(3), 4–19. https://doi.org/10.3991/ijet.v16i03.16515
Sukardi, R. H., Turhan, M., & Sarmini. (2025). Penggunaan Metode Mind Mapping dalam Meningkatkan Pemahaman Konsep dan Retensi Belajar Siswa: Kajian Literatur. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 14(1 Februari), 1249–1258. https://jurnaldidaktika.org/contents/article/view/1905
Suprayogi, S., Samanik, S., & Chaniago, E. P. (2021). Penerapan Teknik Mind Mapping, Impersonating dan Questionning dalam Pembelajaran Pidato di SMAN 1 Semaka. JAMU : Jurnal Abdi Masyarakat UMUS, 2(01), 33–40. https://doi.org/10.46772/jamu.v1i02.475
Suprihatin, D., & Hariyadi, A. (2021). Peningkatan kemampuan menentukan ide pokok melalui model SAVI berbasis Mind Mapping pada siswa sekolah dasar. Jurnal Educatio, 7(4), 1384–1393. https://doi.org/10.31949/educatio.v7i4.1468
Syaripah, A., & Saputra, E. R. (2024). Pengembangan Media Pembelajaran ICT Berbasis Game Edukatif Wordwall Sajak Bahasa Sunda Di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar Dan Keguruan, 9(1), 55–62. https://doi.org/10.47435/jpdk.v9i1.2067
Yandi, A., Nathania Kani Putri, A., & Syaza Kani Putri, Y. (2023). Faktor-Faktor Yang Mempengarui Hasil Belajar Peserta Didik (Literature Review). Jurnal Pendidikan Siber Nusantara, 1(1), 13–24. https://doi.org/10.38035/jpsn.v1i1.14
Yogi Fernando, Popi Andriani, & Hidayani Syam. (2024). Pentingnya Motivasi Belajar Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. ALFIHRIS : Jurnal Inspirasi Pendidikan, 2(3), 61–68. https://doi.org/10.59246/alfihris.v2i3.843

